Mitől lesz jól használható egy weblap

Mi az a használhatóság

A weblap látogatóját a divatos dizájn nagyjából egy percig fogja lenyűgözni. Onnantól kezdve többet nyom a latban, hogy megtalálja-e, amit keresett; hogy logikus-e a menürendszer felépítése; hogy el tudja-e menteni az őt érdeklő oldalt könyvjelzőbe, vagy ki tudja-e normálisan nyomtatni.

Hogy kikapcsolhatatlanul ordító zene fogadja-e, vagy a gépét percekre lefagyasztó videó indul el automatikusan.

Ezek azok a dolgok, amelyek ha rendben vannak, olyan magától értetődőek, hogy szinte szóra sem érdemesek. Ha viszont a fejlesztés során nem ügyeltek az efféle "apróságokra", bosszúságot fognak okozni az oldalt böngészőnek.

Márpedig ha a látogató bosszús, nem lesz belőle vevő! Sőt visszatérni sem fog többet. Erről szól a weboldal használhatósága.

Ha nekem jó, másnak is az lesz?

Tipikus csapda, hogy a honlap tulajdonosa nem gondolkodik a látogató fejével.

Ami az ő számára logikus és áttekinthető, az érdeklődő számára is bizonyára az lesz. Ami az ő számára divatos és izgalmas, az nyilván elvarázsol minden arra járó internetezőt. És ha ő szívesen elpepecsel a technikai trükköktől lassú és körülményes weboldalán negyedórákat, akkor mindenki más is ilyen türelmes lesz.

Sajnos nem így van.

Sose feledjük, hogy a weblap, ami elfogult tulajdonosa szemében a világháló kellős közepe, mindenki másnak egyetlen csepp a tengerben. Persze ha az adott cég a kizárólagos forgalmazója az örökélet-elixírnek, lehet az internetes oldala bármilyen lassú, nehézkes, keszekusza. Megengedheti magának.

Akinek viszont konkurensei vannak (és ugye ez a jellemző...), nem játszhat a potenciális vásárló idegeivel. Épp ellenkezőleg: az interneten is igyekeznie kell, hogy a lehető leginkább megkönnyítse az érdeklődők dolgát, máskülönben azok villámgyorsan odébbállnak.

Miért bosszantó a ...

... kétperces bevezető animáció

Kevés dolog rabolja értelmetlenebbül a látogató idejét, mint a többnyire céltalan, de legalábbis kevés információt nyújtó nyitóoldali intrók, animációk. A moziban ülve kénytelen az ember végignézni az oroszlán ordítását vagy a holdról pecázó kisfiút (vagyis különböző filmstúdiók animált önpromóját); az internetező ellenben kevésbé türelmes.

Még a "Skip intro / Intro átugrása" gombocska sem jó megoldás. Ha túl kicsi vagy eldugott, nem fogják megtalálni. Ha feltűnő, akkor viszont tulajdonképpen maga a honlap tulajdonosa is azt sugallja: "ugord át, én is tudom jól, hogy nem érdekel".

A Google is alapvetően negatív véleményt mond az intro-oldalakról: az olyan honlapok linkje mellett, melyek Flash-intróval kezdődnek, feltünteti a "Skip Intro" linket a találati listán, hogy felhasználóiknak se kelljen ezzel vesztegetniük idejüket.

Mondjuk ki egyértelműen: a weblapon az intro felesleges és értelmetlen - ezért kerülendő.

... túldizájnolt betűtípus

Vannak, akik snassznak tartják a jól bejáratott betűtípusokat. Önmagában nem is volna ezzel semmi baj - csak sajnos a stílusos, különleges betűtípus általában megnehezíti, egyes esetekben gyakorlatilag lehetetlenné teszi a szöveg elolvasását. Ez nem lehet egyetlen weboldal célja sem.

... trükkös menü

Áttekinthető, könnyen kattintható menüsor a bal- vagy jobboldalon, esetleg felül? Van webfejlesztő, akinek ez is túlságosan elcsépelt. Ezért találkozni némely oldalon olyan navigációs rendszerrel, amin eligazodni - sőt akár csak megtalálni - valóságos szellemi kihívás. Nyugodtan alkalmazzon ilyen megoldást, ha néhány unatkozó sznob lenyűgözése a cél. Kerülje viszont, ha a weblappal üzleti eredményességre törekszik.

... automatikusan elinduló zene

Vajon milyen reakciókat váltana ki, ha egy bolt bejáratánál minden betoppanó vevőre spriccelnének egy kis parfümöt? Kedves gesztus, hangulatteremtő marketingeszköz, ráadásul mennyire kellemes illat! Érdekes: mégsem alkalmazzák sehol. Talán mert mégis inkább tolakodó és zavaró?

A weben ugyanilyen a magától elinduló háttérzene. Ha valaki internetezés közben a saját zenéjét hallgatja, abba "beletrombitálni" nem túl udvarias húzás. Ha pedig bekapcsolt hangszórókkal, de csöndben böngészget, valószínűleg nem a honlaptulajdonos egyedi ízlését tükröző, váratlanul felhangzó zenei aláfestésre szeretne elandalodni.

... nyomtatható változat hiánya

Mindenki került már olyan helyzetbe internetezés közben, hogy egy oldalt ki szeretett volna nyomtatni. Nem mindegy, hogy ezt kulturáltan, praktikus formátumban teheti-e meg; avagy három oldalnyi ballaszttal, menüsorral, hirdetéssel, szükségtelen képpel együtt. És persze tízszer annyi tinta felesleges elpazarlásával.

A külön nyomtatási verzió - vagyis az oldalon található érdemi információra lecsupaszított alternatív megjelenítési mód - az egyik leghasznosabb kiegészítő funkció, amiről a legtöbb weboldal tökéletesen megfeledkezik.

... könyvjelzőbe nem menthető belső oldal

Bizonyos típusú - Flash-ben készült, vagy keretes - weblapok esetében nem, vagy csak nagyon nehézkesen lehetséges az egyes belső oldalak külön elmentése a böngésző könyvjelzői közé. Pedig aki megtalálta a weblapon álmai nyaralását, a legszimpatikusabb fűnyírót, vagy az őt érdeklő szolgáltatás leírását, az nem a nyitóoldalról elindulva szeretné legközelebb újra megkeresni.

Legyen minden oldalnak saját, külön elérhetősége - így a látogatók valóban azt tudják megőrizni maguknak, amire kiváncsiak, vagy amit hasznosnak találtak.


A jó használhatóság a honlap titkos fegyvere. A legnehezebben lemásolható, a látogatókra feltűnés nélkül mégis nagyon pozitív hatást tevő vonás. "Sajnos" odafigyelést igényel. De ne hanyagoljuk el.

Vissza a nyitóoldalra, weblapkészítési ajánlatunkhoz