A domainnév kiválasztása

A weboldal címe

Induló weblap esetében az első fejtörést ez okozhatja. Néhány hibát ajánlott elkerülni, de túlgörcsölni sem szabad a kérdést - alapvetően nem ezen fog múlni a weblap sikere.

Legyen termék- vagy szolgáltatásnév?

Sokan szeretnének frappáns és rövid, a cég termékeire, szolgáltatásaira utaló nevet találni.

Milyen remek volna marketing-szempontból egy, a tevékenységünket jelző gyakori szó, amit szinte maguktól is beírnak az internetezők a böngésző-programba. Csakhogy ezeket az egyszavas, kézenfekvő domainneveket nagyrészt már évekkel ezelőtt lefoglalták.

Ettől még rákereshetünk a domain.hu-n az ideális szavakra, de sok reményt ne tápláljunk.

A végződés .hu, .com vagy más?

Már foglalt domain esetében is lehet persze "ötletes"-nek lenni: regisztráljuk ugyanazt .com, .net, .info stb. végződéssel. Járható út, ha ugyan ezeket is le nem foglalták már előttünk - de milyen egyediséget kölcsönöz cégünk weblapjának, ha miénk a negyedik ugyanolyan nevű (csak más végződésű) domainnév?

Tegyük fel, szerencsénk van, és a szimpatikus név még elérhető .hu és .com (vagy egyéb) végződéssel. Melyiket válasszuk? A Google-t kevéssé fogja befolyásolni; míg látogatóink talán egy kicsit jobban megbíznak egy .hu végződésű weboldalban - feltéve, hogy Magyarországra irányul tevékenységünk.

Mindent-bele-domainnév

Tovább is bonyolítható a történet: ha a szolgaltatas.hu domain foglalt, akkor lehetne miénk az olcso-szolgaltatas.hu. Ha az egyiktermek.hu regisztrálva van éppúgy, mint a masiktermek.hu, akkor szerezzük meg az egyiktermek-masiktermek.hu nevet.

Talán minimálisan segíthet ez a csűrcsavar a jobb helyezések elérésében, csakhogy már nem olyan frappáns név, amit az érdeklődők maguktól is kitalálnak és a böngészőbe beírnak, ugyanakkor viszont könnyebben elírható. Hát még akkor, ha nem két, hanem három tagból állítjuk össze...

A cég neve

Többnyire jó választás a cégnév. Sokaknak tökéletesen megfelel, mások viszont úgy érzik, Bt-jük, Kft-jük neve nem utal eléggé tényleges tevékenységükre vagy nem elég "elegáns" a kialakítandó imázshoz.

Ez ízlés, megérzés kérdése, de ha viszonylag rövid és egyéni a cég neve, ráadásul ékezetek nélkül egybeírva is problémamentes, mégiscsak ez a legkézenfekvőbb megoldás.

Hol ronthatjuk el a névválasztást?

Ha túl hosszú a hivatalos cégnév, nem biztos, hogy egy senki által nem ismert és nehezen megjegyezhető rövidítés lesz a legszerencsésebb megoldás. Inkább használjuk fel a név egy jellegzetes elemét önmagában.

Ügyeljünk rá, hogy az egybeírt, ékezetek nélküli névben mi magunk ugyan könnyedén "meglátjuk" az eredeti nevet; de aki először találkozik a domainnévvel, annak számára sem lehet félreérthető, félreolvasható, negatív vagy ránk nézve kínos asszociációkat keltő.

Ha mindenképpen több különböző termék- vagy szolgáltatásnévből, esetleg jelzőből szeretnénk összerakni a domainünket, ne feledjük, hogy ez sokak számára tolakodó hangzású lesz, illetve a keresők (Google) számára bizonyos fokig spam-gyanús. (Ugyanis a spammerek előszeretettel használnak 3-4-5 tagú, kulcsszavakkal teli "eldobható" domainneveket.)

Ha a leginkább megfelelő, vagy szívünkhöz közelálló név már foglalt, ezért minimális eltéréssel ugyanazt jegyeztetnénk be (kisbigyo.hu helyett kisbigyokft.hu, nagyonszuper.hu helyett nagyon-szuper.hu, pirospitypang.hu helyett pirospitypangok.hu stb.), akkor számoljunk vele, hogy látogatóink egy részét akaratlanul is oda fogjuk ajándékozni a másik, a miénkkel összetéveszthető nevű weblapnak.

Ami ugye különösen akkor kellemetlen, ha az a bizonyos másik weblap éppen a konkurenciáé...

Hány domainnevet regisztráljunk?

Amennyi jólesik. Végül is nem kerül sokba...

De ugyanazt a weblapot alapvetően egyetlen domainnév alatt futassuk, hirdessük, promótáljuk. Semmivel nem leszünk beljebb - sőt ronthatjuk az ismertséget és a látogatottságot -, ha következetlenül, összevissza használunk különböző domaineket ugyanarra a honlapra vonatkozóan.

Más domainnevet legfeljebb kiegészítőként alkalmazzunk olyan esetben, amikor logikusnak tűnik. Ha a honlap a cégnév alatt érhető el, de az egyik termékcsoportunkhoz sikerült egy találó, ráutaló domaint vásárolni, akkor a termékcsoport oldalára persze ráirányíthatjuk pluszban ezt a második domainnevet (és néhány specifikusabb linkgyűjteménybe lehet, hogy ezt érdemes bejelenteni).

Összességében azonban fókuszáljunk a fő domainnevünkre.

Vissza a nyitóoldalra, weblapkészítési ajánlatunkhoz