Mi kerüljön egy készülő honlapra

Alapvető tartalom

Weblapja lehet egyszerű online névjegykártya, de éppúgy terjedelmes adatbázis és információs forrás. Markolhat túl sokat, de nyújthat túl keveset is.

A főszabály: arról kell írni, ami a látogatót érdekelheti, ami a potenciális vevő számára hasznos; nem arról, ami a cégvezető szívét megdobogtatja. A honlap elsősorban üzletszerző eszköznek készül, nem a vállalkozás internetes emlékművének és dicsőségtáblájának.

A "klasszikus", leggyakoribb tartalmi tagolás, ha egy-egy oldal bemutatja a céget, annak termékeit, szolgáltatásait, elérhetőségeit, esetleges referenciáit.

Cégbemutató

Bár kézenfekvőnek tűnik a feladat, a cég bemutatását is lehet jól vagy rosszul megírni.

Mindenekelőtt: a bemutatkozás és a cégtörténet nem ugyanaz. Néhány látogató talán tényleg arra kiváncsi, hogy melyik termékkörrel bővült a tevékenység 1997-ben; mikor szerezték meg az ISO-minősítést; és a cégalapító fia hány éve csatlakozott pénzügyi igazgatóként. (E látogatók kedvéért természetesen mindez helyet kaphat a weblapon.)

A túlnyomó többség viszont mindenekelőtt arra lesz kiváncsi, hogy (szakember és laikus számára is érthető megfogalmazásban) mit nyújt itt és most a vállalkozás. Megfogalmazhatja ezt egy ötszavas mondatban - közhelyes lesz. Leírhatja három oldalon, benne felsorolva a teljes szolgáltatáspalettát és termékkört - senki nem fogja végigolvasni.

Az optimális bemutatkozás olyan, rövidített formában a nyitóoldalra is kihelyezhető, egy-két bekezdésnyi leírás, mely velősen összefoglal, de kiemeli az egyedi vonásokat. Az "ezen a területen mindenhez értünk, mindennel foglalkozunk" típusú, látszólag átfogó, valójában semmitmondó cégportré egyetlen látogató érdeklődését sem fogja felkelteni.

Termékek és szolgáltatások

A kínált termékek bemutatása szorítkozhat egy felsorolásra, esetleg képekkel illusztrálva. Ennél többet ér, ha legalább a főbb termékadatokat megadja róluk. Valóban profi viszont akkor lesz a "kirakat", ha igyekszik minden, a vevő döntését segítő információt elérhetővé tenni a kínált portékáról.

A cég fontosabb termékcsoportjai megérdemelnek egy-egy külön oldalt, de akár az egyes termékek is, ha valóban van mit mondani róluk.

Szolgáltatások esetében próbálja meg kézzelfoghatóvá tenni, miről is van szó. Mit takar a szolgáltatás konkrétan a gyakorlatban. Miért lesz jobb vevőjének, ha igénybeveszi. Miben jobb, mint mások hasonló szolgáltatása.

Elérhetőségek

A legfontosabb lépés, amit látogatója tehet az, hogy felveszi Önnel a kapcsolatot. Ezt minden eszközzel segíteni kell. Az alapvető elérhetőségek akár minden oldalon szerepelhetnek; a kapcsolatfelvételi oldalon pedig még ennél is több.

Cím, e-mail, telefon, fax - illetve mindezek akár telephelyenként, üzletáganként. Hasznos tud lenni egy "hogyan jut el hozzánk"-térkép, vagy egy fotó a telephelyről (hogy látogatója ráismerjen, ha arra jár).

Az e-mail esetében két dologra érdemes figyelni. Egyrészt a megadott e-mail cím mellett is legyen kapcsolatfelvételi űrlap; gyakran ugyanis így kényelmesebb üzenni.

Másrészt az e-mail címet el kell rejteni a címgyűjtő programok elől, melyek az internetről levadászott címeket spammel árasztják el. Vannak rá módszerek, hogy az e-mail cím csak a látogató számára legyen látható, elérhető, az ilyen programok számára ne.

Bővebb tartalom és karbantartás

A fentieket kiegészítő további tartalmak köre igen tág. Referenciák, árlisták, hírek, sajtóanyagok, képtár, letölthető videók, tippek és tanácsok... Ha vannak kész anyagok nyomtatásban vagy cd-n (brosúrák, reklámanyagok, filmek, multimédia), miért ne kerüljenek fel az internetre is?

Az ötleteknek csak a fantázia szab határt, de kerülje, hogy cége és weblapja komolytalan színben tűnjön fel. Nincs szükség a látogatók szórakoztatására különböző játékokkal, viccekkel, innen-onnan összeszedegetett tréfás videókkal - ahogy az némely céges(!) honlapon látható.

Gondolnia kell ezenkívül a weblap hosszútávú karbantartására is.

Első nekifutásban sok hasznos aktuális anyag felkerülhet a frissen létrehozott honlapra. Ha viszont nincs a cégnél olyan - kifejezetten erre a feladatra kijelölt - egyén, aki a tartalom frissítésére is ügyel, a látogatóra tett kezdeti jó benyomás a visszájára fordulhat.

A múlt őszi akció, a két hónapja lejárt érvényességű árlista, az eseménynaptár, mely szerint utoljára tavalyelőtt történt valami a cégnél... mindez dohos szagot áraszt, elriasztja a vevőt.


Mint mindenben, ebben is a középút a legjobban járható. A lehető legtöbb hasznos tartalom - de csak annyi, amit biztosan naprakészen tud tartani a honlap gazdája az évek során.

Vissza a nyitóoldalra, weblapkészítési ajánlatunkhoz